Door Rob van der Linden

Alhoewel de Maurisstraat De Bergen ‘slechts’ zijdelings raakt grenst de centrumzijde aan onze wijk. Nu de plannen voor de aanleg van HOV4 zeer binnenkort hun beslag krijgen is het goed om kort te reflecteren op wat de geplande aanleg van de Mauritsstraat op op een specifiek onderdeel betekent.

Wie de tekeningen voor de plannen heeft bekeken heeft kunnen vaststellen dat er een breed fietspad van 3,80 meter aan de centrumzijde is ingetekend naast een trottoir van 1,50 meter breed.
Aan de oneven zijde is op de tekening een potentieel gevaar ontstaan. Het trottoir wordt daar 1,80 meter breed, ingeklemd tussen de busbaan en de voortuintjes en gevels van de woningen. Probeer je voor te stellen hoe dat is als er vlak langs je een bus passeert. Je wordt haast in de luchtstroom meegezogen!

Een door mij ingediende zienswijze over deze potentieel gevaarlijke situatie wordt door meerdere raadsleden en de wethouder terzijde geschoven met als onderbouwing dat “mensen die er verstand van hebben” (hiermee wordt o.a. het Kenniscentrum CROW bedoeld) zeggen dat het veilig is. Op de vraag om 60-80 cm van dat brede fietspad te gebruiken om het trottoir aan de overzijde te verbreden wordt door de wethouder afwijzend gereageerd. Ter illustratie: bijgaande foto toont een bestaande situatie zoals die zich dagelijks voordoet. Op de positie van het huidige fietspad rijden straks de bussen! Hoezo veilig?

Foto: Hans Boerrigter